Stressvrij ondernemen voelt als een illusie. Hoe vaak denk je wel niet ‘nee ook dat nog?!’
Als ondernemer heb je veel te doen. Dan heb ik het niet alleen over je klanten helpen en het werven van nieuwe klanten. Denk aan alle acties die nodig zijn om zichtbaar te worden. Laat staan alle administratieve zaken die erbij komen kijken.
Dan laat ik financiële stress nog even buiten beschouwing. Want laten we eerlijk zijn, als er niet genoeg geld binnenkomt, dat geeft stress. Trust me, ik ben daar ooit geweest en dat is allesbehalve relaxed.
Het stapelt op en dat zorgt voor stress.
In de praktijk zie ik vaak klanten binnenkomen met een berg stress waar ik niet graag mee zou ruilen. Toch lukt het om dit met een aantal stappen structureel te verminderen.
Daar zijn 3 belangrijke elementen voor nodig:
1. De basis van je bedrijf
2. Keuzes maken
3. Planning
De basis van je bedrijf
De basis van je bedrijf is zo belangrijk. Als die niet goed staat dan blijft je bedrijf wiebelen en dat zorgt voor heel veel stress. Als je huis geen fundering heeft en de muren van de begane grond staan niet stevig dan kan je ook geen eerste etage erop bouwen. Dan stort het huis in.
In de praktijk zijn we veel te vaak bezig met het bouwen van de eerste etage en het behang op de muren terwijl de fundering nog niet stevig is. Dan krijg je situaties waarin voor je gevoel niks werkt. Geen aanmeldingen voor je workshop of dat je voor je gevoel super zichtbaar bent alleen reageert er niemand. Laat staan dat de klanten in een rij voor je deur staan.
Te weinig klanten hebben is altijd terug te leiden naar dat er in de basis iets niet goed staat. Onderdelen van deze basis is dat er een omzetdoel is, een ideale klant, een productaanbod wat aansluit op de ideale klant, een marketingstrategie etc. etc. Laat je hier niet door overweldigen, het kan in een simpel stappenplan opgelost worden.
Keuzes maken
Bij ondernemen hoort keuzes maken. Niet kiezen zorgt voor stress. Bijvoorbeeld over welke doelgroep je gaat helpen. In de praktijk zie ik veel ondernemers zich drie slagen in de rondte werken omdat ze geen keus willen maken in hun ideale klant. Met als gevolg dat de communicatie niet op de doelgroep aansluit en er geen klanten zijn. Dan moet je dus 10x harder werken om aan je omzet te komen.
Keuzes maken kan ook gaan over waar je tijd aan besteed. Ga je ‘even sparren’ met een collega die wil samenwerken waarvan je van tevoren al weet dat het strategisch niet handig is of kies je ervoor om niet naar zo’n afspraak te gaan. Die tijd kan je beter besteden aan marketingstrategieën die wel werken.
Planning
Op het moment dat je precies weet wat je te doen hebt, waarom en wanneer dat maakt het ondernemen simpel. Dit zorgt ervoor dat je focus hebt. Dit vermindert je stress omdat je houvast hebt.
Zo ga je van ‘actie-reactie’ naar het sturen van je bedrijf. Als er iets onverwachts op je pad komt dan weet je hoe je moet bijsturen. Ik ben enorm van planning in je business omdat het zoveel rust en focus geeft. Dan gaat ook die stress weg.
Stel je gaat op maandagochtend achter je computer zitten en je weet precies wat je te doen hebt i.p.v dat je 3 dagen voor kerst denkt: oh shit ik wilde nog een kerstactie doen, laat maar.
Ook als je allergisch bent voor planning gaat dit echt helpen om met minder stress te ondernemen.
Hoe ik zo’n plan maak leer ik je tijdens de workshop Plan je omzet waarin ik je stap voor stap meeneem hoe ik elke maand een simpel en strategisch plan maak.
Of volledig stressvrij ondernemen bestaat? Daar geloof ik niet in, er is al altijd wel wat. Nauwelijks stress en daar grip op hebben, dat kan je zelf creëren.
Hoe zorg jij voor minder stress?