Spelregels

Spelregels voor je bedrijf zijn afspraken en voorwaarden die jij maakt voor je bedrijf. Dit gaat om het bedrijf zelf (jou als CEO en je leiderschap) en omgang met klanten/andere partijen. Het is wel heel bijzonder dat ik dit als voorbeeld gebruik want als er iemand is die niet van spelletjes houdt dan ben ik dat wel (tenzij ik natuurlijk aan het winnen ben!).

In het begin vond ik het moeilijk om spelregels voor mijn bedrijf te maken en vooral eraan houden. Ik vond dat er altijd wel een reden was om ervan af te wijken. Overtuigingen die ik zelf had zoals: oh maar dan gaat de klant naar en ander, zij kan er ook niks aan doen dat haar hond naar de dierenarts moet en ga zo maar door.

Het gevolg hiervan was dat ik een ander mijn agenda (en dus ook mijn bedrijf) liet sturen! Door mijn planning om te gooien, of toch tussendoor wat anders te doen kwam ik niet toe aan alle acties die nodig waren om klanten te krijgen. En zonder klanten geen business. Ik had eigenlijk dus geen regie over mijn agenda (hallo leiderschap). Afspreken hoe lang van tevoren een klant haar afspraak kan afzeggen is een spelregel voor je bedrijf. 

Jouw klant moet wel op de hoogte zijn van jouw spelregels. Dit voorkomt miscommunicatie en is het afstemmen van verwachtingen. Spelregels zijn heel positief ondanks dat het misschien niet heel sexy klinkt. Het schept voor alle betrokken partijen duidelijkheid.

Aan je spelregels houden is ook een vorm van zelfleiderschap. Ik heb mijn bedrijf zo ingericht dat ik voor mezelf een aantal spelregels heb. Aan het begin van de week van de werkweek maak ik als eerst een planning voor de hele week. Het enige wat ik dan nog hoef te doen is de afspraken/taken die in mijn agenda staan uit te voeren. Ik begin mijn werkdag met taken die het meeste energie en creativiteit kosten. Die focus is goud in de ochtend. Aan het einde van de dag heb ik altijd 30 minuten ‘spoed tijd’. Dat is tijd voor klusjes die nog gedaan moeten worden of tussendoor zijn gekomen en diezelfde dag nog afgehandeld moeten worden.

Dit zijn een aantal van mijn spelregels:
 - Ik begin op tijd want de tijd van een ander (en van mijzelf) is een mega kostbaar bezit.
 - Geen mail tussendoor. Als ik aan mijn bedrijf aan het werken ben dan staat mijn mail uit. Ik krijg sowieso geen meldingen op mijn telefoon. Klanten weten hoe ze mij moeten bereiken en dat geeft nooit problemen. 1x per dag heb ik tijd gepland om mijn mail weg te werken.
- Mijn agenda is heilig. Ik plan elke week mijn werk in en de acties die gedaan moeten worden. Deze planning geeft structuur en zorgt ervoor dat ik mega efficiënt werk.

Wat zijn jouw spelregels?

Leuk als je er één wilt delen want daar kan je een ander weer mee inspireren!